Mål......

Ja det har jag faktiskt.. Jag tänker ringa till CSN och fixa en riktigt bra avbetalningsplan så att jag kan börja plugga till advokat! (vill inte ha en massa skulder så betalar hellre av på de jag har) Jag måste gå iaf ett år på komvux oxå men de hoppas jag kunna göra till nästa år. Känns bra att ha nåt att sträva fram emot.

Har haft en bra dag idag med barnen, dom har vart glada och ganska sams för en gångs skull, härligt!
Nu har jag nattat dom och Amanda har växtvärk stackarn så jag springer som en jojo in till henne och masserar hennes ben. Hon e så söt de e inge kul när ens barn har ont. Man känner sig så hjälplös.. <3
Det ställs hårda krav på den som vill kalla sig advokat. Förutom en lång utbildning krävs erfarenhet av kvalificerat, juridiskt arbete, advokatexamen och att personen är lämplig för yrket för att man ska beviljas inträde i Advokatsamfundet. Advokater måste också vidareutbilda sig fortlöpande.

Vad är en advokat?

Bara den som har blivit antagen som ledamot av Sveriges advokatsamfund får kalla sig advokat.

Vem som helst får starta en juridisk byrå. Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för att kalla sig jurist och erbjuda juridisk rådgivning i Sverige. För att bli advokat fordras däremot mycket omfattande teoretisk och praktisk utbildning.

Den som vill bli advokat ska först genomgå cirka fem års juridisk utbildning och ta en jur. kand.-examen vid universitet. Därefter krävs att den blivande advokaten har utövat tre års praktisk kvalificerad juridisk verksamhet, antingen genom tjänstgöring som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller genom att driva egen juridisk byrå. För att antas som ledamot i Advokatsamfundet krävs i dag också advokatexamen, en utbildning som avslutas med muntlig examination. Slutligen kontrolleras att den sökande har ordnad ekonomi, är redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet.

En advokat måste varje år genomgå minst 18 timmars vidareutbildning.

En advokat har tystnadsplikt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0